onsdag den 28. december 2011

Budgettet er langt overskredet



Vores budget til billetter til Det Kongelige Teater er langt overskredet - også i år.

Mine børns deltagelse i Den Kongelige Ballets forestillinger er et stort privilegium og er en kæmpe oplevelse for dem. Børnene har brug for opbakning og psykisk støtte i form af:

- hente/bringe til rette tider
- sund og næringsring kost
- tilstrækkelig med søvn
- lytte til deres fortællinger
- være glade sammen over positive oplevelser
- trøste når, der sker noget dumt
- hygge i sofaen, når de er trætte
- hjælpe til med lektier
- være der til diverse optrædener

Så det er fuldstændig magen til, hvad alle forældre gør for at være der for deres børn. Når børn spiller fodboldkamp hver weekend, kører forældre til rette tidspunkt, søger for tilstrækkelig mad og drikke, står og hepper på fuld drøn på sidelinjen, trøster når kampen tabes, jubler med børnene, når kampen vindes og hjælper med lektier, når de er trætte efter kampen.

Jeg vil, som alle andre forældre, følge med i, hvad mine børn oplever; jeg vil gerne støtte dem og være til stede.

At have balletbørn på Det Kongelige Teater er måske ikke helt det samme, som at køre børn til fodboldkamp og heppe på sidelinjen.

Prøver til forestillinger, som børnene deltager i, foregår på en stor arbejdsplads. Derfor har forældrene forståeligt nok ikke adgang til prøverne. Det ville på ingen måde være godt, at have forældrene rendende på sidelinjen og forstyrre den professionelle proces, der kræves for at få en forestilling klar.


Så når jeg som mor gerne vil se og være en del af det mine børn oplevelser, har vi mulighed for at se generalprøver - og så må vi ellers købe billetter til forestillingerne.

Jeg elsker at være en del af mine børns oplevelser, og jeg ved, at mine børn gerne vil have, jeg sidder nede i salen. Min datter siger, at hun bliver tryg, glad og rolig, når jeg er der og efterfølgende deles glæden over en vellykket forestilling og trøstes, hvis der skulle være noget der ikke gik så godt. Så jeg sidder meget gerne i salen – både for mine børns skyld, men sandelig også for min egen. Tænk at være så privilegeret at se så mange (af de samme) skønne forestillinger – også selv om budgettet er langt overskredet.

Jeg bliver jo nødt til at være der, når Ida danser eleven i Flemming Flints ”Enetime” – alle gangene – jeg bliver nødt til at være der, når Tobias danser Aske i ”Kom bamse nu balletter vi”. Jeg bliver nødt til at være der, når Lucas danser prinsen i ”Nøddeknækkeren”. Alle børn har denne sæson haft store roller, der har medført et stort ansvar- at skulle bære en forestilling.


Men det er lige så vigtigt at være der, når de har mindre roller og måske får mindre opmærksomhed fra deres instruktører. ”Mor, så du jeg holdt en balance i arabesque, da jeg kom ind i bagerst”, ”Ja, Skattemus, det så godt ud”, ”Mor, så du, der var en mus, der gik ind i mig?”, ”Ja, Trold, godt musen ikke væltede dig omkuld – du klarede det flot”.

Så denne sæson har jeg langt overskredet budgettet, og det vil jeg forhåbentligt blive ved med at kunne. Jeg vil gerne være der for mine børn, men jeg vil også gerne være der for min egen skyld.

8 kommentarer:

  1. Kære Carolina!
    Jeg skriver blot for at takke for de fantastiske ballet oplevelser jeg har haft som publikum til Idas optrædender. Jeg kan nu forstå på din blog hvilken stor andel du må have i dine børns flotte præstationer og vil derfor ikke undlade også at takke dig. :-)
    Jeg glæder mig meget til at se Kameliadamen på lørdag og igen mandag (var nødt til at købe en ekstra billet efter balletværkstedet i fredags).
    Venlig Hilsen
    Steen Bærentzen

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Steen.
      Mange tak for din hilsen:) Det er dejligt, du får nogle skønne oplevelser i teateret. Det betyder så meget, når man som danser formår at røre publikums hjerter. Ida har den denne egenskab fordi hun ikke spiller, men 'er', når hun står på scenen.

      Du kan glæde dig særligt til Kameliedamen. John Neumeier har formået at skabe en fantastisk ballet, hvor han fortæller historien om Kamilendamen så ens hjerte bliver ramt. Dans, musik, scenografi smelter sammen i en højere enhed. God fornøjelse
      Mvh Carolina

      Slet
  2. Kære Carolina!
    Jeg kan love dig for Kameliadamen allerede har sat sig sine spor (også i pengepungen! ).
    Lørdagens forestilling (31/3) var i mit abonnement, men efter at have været til "balletværkstedet" med Neumeier forrige fredag var jeg nødt til at købe billet til i mandags (2/4) også. Gudrun og Ulrik (31/3) var fantastiske (og jeg synes jeg så Idas smil stråle i blåt bal!), men jeg blev helt overvældet af Susanne og Albans forestilling (2/4) der var så ufatteligt gribende. Da jeg i dag tirsdag (3/4) øjnede muligheden for at se den for 3. gang greb jeg chancen igen. Denne gang (Gudrum og Ulrik) var også god men havde ikke helt samme effekt som de første to gange.
    Inden for det sidste år har jeg i øvrigt haft glæden at se Neumeiers Orfeus, Purgatorio og Liliom i Hamburg (din tidligere arbejdsplads hvis jeg har forstået det rigtigt?). . At bo i Århus gør det dyrt at gå i det kongelige, men lidt nemmere at tage til Hamburg :-)
    Med håbet om at det skal gå Ida fantastisk godt i fremtiden - venlig hilsen
    Steen

    SvarSlet
  3. Hej Steen.
    Imponerende at du tager til Kbh så ofte for at se ballet - det kan jeg godt forstå :-)Du så helt rigtigt - Ida laver blåt bal den ene aften og rødt den anden. Hun er reserve for Olympia og er klar til at danse rollen, hvis det skulle ske. Jeg har også set begge hold (premieren og dagen efter).
    Har du læst Eva Kristrups anmeldelse - jeg synes, hun beskriver forskellen mellem de to hold ganske godt.

    Ja, jeg har danset i Hamburg en del år, hvor vi dansede Kameliedamen gennem mange år. Det var faktisk første gang i fredags, jeg så balletten nede fra salen - skøn oplevelse.

    Mvh Carolina

    SvarSlet
  4. Jeg kunne ikke lige få dit link til at virke, men har nu fundet og læst Eva Kistrups anmeldelse. Meget er jeg enig i (alle de positive punkter :-) ), men ikke at Susanne manglede spændvidde. Hun gav mig absolut i spillet sammen med Alban den største dramatiske oplevelse (også på et andet plan, da det så ud til hun faldt i den sidste store "sorte?"pas de deux). Men det kan måske også afhænge af "dagsformen" og personlige preferencer. At Alban næsten skulle være for dominerende, kan jeg heller ikke se. Hvis det skal være troværdigt at Marguerite bliver "taget med storm" og opgiver sit luksusliv for ham, kan han næppe aftegnes for flot eller kraftfuld.
    Eneste problem er altså, at den er planlagt til at blive taget af repertoiret igen så hurtigt. Jeg har så gjort mit for at nå at opleve den ved at se den tre gange, og bliver jo nødt til at se den igen, hvis Ida skulle gå hen og få muligheden for at danse Olympia!
    vh Steen

    SvarSlet
  5. Jeg triller i øvrigt med hustru og børn til Berlin i morgen, hvor jeg skal se Crankos Romeo & Julie fredag og Bigonzettis Caravaggio lørdag. Sidstnævnte er en af mine favoritter (har set den 10-12 gange på Bluray og to gange tidligere "live" i Berlin).
    :-)

    SvarSlet
  6. Det kan jo kun blive en forrygende tur :) så det er hele familien der synes ballet er en skøn kunstart. God tur.
    Mvh Carolina

    SvarSlet
  7. Ti, hi. Dejlig tanke men familien finder dog på andre ting når vi er dernede. Godt nok var de alle med inde at se nøddeknækkeren i december og Lene desuden med i Hamborg og se purgatorio, men længere strækker deres balletinteresse sig desværre ikke (endnu ;-) )
    Vh. Steen

    SvarSlet