søndag den 8. april 2012

Store drømme

Drømmen om at nå et bestemt mål har mange unge mennesker.

Der er en gruppe unge mennesker der har en ganske særlig drøm, de ønsker at realisere. Det er de elever der søger dispensation til optagelsesprøve på Det Kongelige Teater.

Dispensation til optagelse gælder de børn der er for gamle til at gå til den ordinære optagelsesprøve. Man er for gammel, når man har passeret ca. 12 års alderen. Det lyder måske umiddelbart mærkeligt, at man er for gammel, når man er fyldt 12 år. Men det giver trods alt god mening, da børnene under 12 år ikke behøver at have danset ballet, før de går til optagelsesprøve. De børn, der er over 12 år skal derimod have gået til ballet. Dette giver også god mening, da det ellers er meget svært at komme op på det niveau balletbørnene på Det Kongelige Teater er. Derfor bliver de større børn vurderet særskilt.

Vejen for at blive indbudt til prøve er lang for de fleste elever der søger dispensation. Man skal indsende en video, fotos, CV, en motiveret ansøgning og en anbefaling af balletlæreren. Ud fra dette grundlag beslutter Det Kongelige Teaters Balletskole, om de ønsker at se eleven til en 1-2 dages prøve.

Jeg har gennem de seneste år forberedt elever til denne optagelsesprøve. Nogle få er kommet gennem nøglehullet her i København, og de fleste er efterfølgende kommet ind på andre professionelle balletskoler i udlandet.

De balletelever jeg forbereder, er som regel mellem 12-15 år, og når jeg ser dem første gang, får de altid en ærlig vurdering. Jeg vurderer deres fysik (proportioner, hofternes udadrotation, smidighed, muskelstyrke, fodstræk og benstræk) og deres musikalitet. Hvor stor motivationen er, og hvor stærke de er psykisk, finder jeg først ud af hen ad vejen.

De fysiske forhold skal helst være helt i orden - set ud fra en balletlærers øjne - men nogle gange tager jeg også elever, selv om de ikke fra starten er helt ”tip-top”. Jeg har fx et par gange oplevet, at nogle elever, der ved første vurdering er meget stive, pludselig ”giver sig”, når de yder en fokuseret indsats og har lært, hvordan de skal bære sig ad.

Når vi så går i gang, starter vi om regel med basis – at være rigtigt placeret. Det betyder, at man står rigtig på sine fødder, udaddrejet fra hoften uden vrid i knæene og med hofter og skulderene pegende lige fremad. Det lyder ret simpelt, men er noget af det sværeste. Til gengæld er det det aller vigtigste at lære – ikke kun for at undgå skader, men fordi det lægger grundlaget for at kunne udvikle sin tekniske kunnen (løfte ben, springe og dreje).

Og så starter processen hen mod optagelsesprøven. Eleven får lagt et styrke- og smidighedsprogram, og så underviser jeg dem regelmæssigt. Daglig styrke- og smidighedstræning (på egen hånd) gør underværker, og eleverne mærker hurtigt, at de gør fremskridt. Samtidig går det også op for de fleste, at de har meget at lære, og at vejen måske ikke er så lige til. De mærker, at det virkelig kræver en indsats, hvis de vil nå et mål. Det er i den periode, jeg kan se, om de virkelig er motiverede, eller om de synes, det er (for) hårdt. Det er hårdt, men hvis man synes processen til målet er det hele værd – det faktisk er sjovt – føles det ikke hårdt.


I disse dage forbereder nogle af mine elever sig fysisk og nok mest psykisk på optagelsesprøven på Det Kongelige Teater. De er kommet igennem det første nøglehul, hvor deres ansøgningsvideo mm. blevet vurderet, og nu har de fået lov til at træne med nogle af eleverne fra Det Kongelige Teaters Balletskole.

De glæder sig, de er spændte og meget nervøse. De har store drømme.

Jeg har en klar fornemmelse af, hvordan det vil gå dem.

Pøj pøj og god fornøjelse piger.

Foto 1:Lucas Praetorius, 11 år,til træning
Foto 2:Ida Praetorius, Pariser Operaen, fremkaldelser efter Pas de Six, Napoli

10 kommentarer:

  1. Kære Carolina!
    Apropos dit indlæg er en af mine venners datter netop idag blevet tilbudt optagelse på den kongelige balletskole. De er naturligvis meget glade, men også noget ved siden af sig selv (da det var balletlæreren der opfordrede dem til at lade Sarah gå til prøverne og det ene ligesom tog det andet de sidste 4 uger indtil de fik beskeden idag). Har du nogen gode råd for overvejelserne de skal igennem de næste dage?
    PS. Min før omtalte "balletpåske" var fantastisk.
    Vh. Steen

    SvarSlet
  2. Som Ida da kunne stråle selv fra bagerste position i korpsrækken i Balanchines Agon og Symfoni her til aften (lørdag). :-)
    Og sikken musikalitet, naturlighed, lethed og elegance hun har i bevægelserne. Selvom Balanchine ikke slår mine følelser an som Neumeier, Cranko etc. var det en smuk smuk oplevelse.
    Vh. Steen

    SvarSlet
  3. P.S. De tidspunkter blogindlæggene får påhæftet må da vist være fra vestlige Canada (9 timer forskudt) :-)

    SvarSlet
  4. Kære Steen
    Tillykke til Sarah- det forældrene bør overveje mest er om deres datter virkelig gerne vil danse, hvis hun synes kurset var skønt, så er hun på rette vej. De er velkomne til at skrive til mig på min Facebook- mail (det er du iøvrigt også - dette er jo en offentlig tilgængelig side:)

    Jeg var også inde at Balanchine - elsker den rene dans. Men jeg blev heller ikke rørt i går. Ida - ja - hende spotter man lige meget hvor hun står :)

    Mvh Carolina

    SvarSlet
  5. Tusind tak for hjælpen. Jeg har nu sendt dig en besked på facebook. Vh. Steen

    SvarSlet
  6. Kære Carolina,
    Jeg vil meget gerne i kontakt med dig, såfremt du stadig coacher og træner børn... Du nævner ovenover en facabook mail, men når jeg søger dig på facebook er din profil privat, så jeg kan desværre ikke se din mail adresse. Hvor til kan jeg skrive?

    Mvh Mette

    SvarSlet
  7. Kære Mette
    Tak for din besked. Du kan skrive til mig på cp@lohfert.as
    Mvh Carolina

    SvarSlet
  8. Hej jeg er en pige der for et par måneder siden fyldte 12, har aldrig gået til ballet men altid drømt om det, men er det jo for sent at søge ind på den Kgl?

    Mvh Alba

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Alba. Det er skønt at have store drømme. Når du er 12 år skal du have danset lidt i forvejen for at kunne søge ind på skolen. Derfor synes jeg du skulle starte med at gå til ballet på en privat balletskole. Så kan du hurtigt finde ud af om det er noget for dig. Hvis du synes det bare er det mega fedt, så ser jeg gerne på dig. Så kan jeg vurdere om din krop er egnet til at blive balletdanser, om du er musikalsk mm. Hvis du har potentialet kan du godt nå at blive balletdanser, hvis du yder en stor indsats. Håber dette er svar nok.
      Mvh Carolina

      Slet
  9. Mange tak for svaret, jeg er for en måneds tid siden begyndt på en lille balletskole og elsker det.

    Mvh Alba

    SvarSlet